Online reviews: voor- en nadelen?

online reviews testimonials getuigenissen

Het effect van online reviews op aankoopbeslissingen stijgt. Zijn ze nuttig voor jouw bedrijf? Vind hier de voor- en nadelen op een rij.

Bijna 80% van de consumenten vertrouwt evenveel op online reviews als op persoonlijk advies van vrienden. Reviewsites zoals bv. TripAdvisor, Yelp, Expedia, Trivago en Amazon zijn vandaag niet meer weg te denken.

Virtuele mond-tot-mondreclame is een onmisbare factor in het succes van je e-commerce.

Voor jou zetten we hieronder enkele pro’s en cons op een rij.

Voordelen van online reviews

  1. Online reviews vergroten het vertrouwen van de klant in je bedrijf. Je geloofwaardigheid groeit wanneer je op je website ook negatieve beoordelingen publiceert.
  2. Goede online reviews trekken nieuwe klanten aan. Ze creëren bij bezoekers een gevoel van veiligheid. Net omdat anderen getuigen over hun productgebruik.
  3. Met online reviews bewijs je dat je transparant communiceert. Door online reviews toe te laten en in interactie te gaan, sta je open voor de waarheid. Die soms goed en soms minder goed is.
  4. Online reviews zijn een waardevolle bron van feedback. Je krijgt een inzicht in wat klanten denken over je bedrijf. In je sterke en zwakke punten. Met die info kan je constructief aan de slag om je producten en service te verbeteren.

Nadelen van online reviews

  1. Is er slechts één beoordeling over je bedrijf of product? Dan kan dit zorgen voor een vertekend beeld bij je bezoekers. Hetzelfde geldt wanneer er geen negatieve reviews zijn.
  2. Online reviews laten ontevreden klanten toe om wraakzuchtig te zijn.
  3. Je kan niet iedereen tevredenstellen. Dat is niet altijd leuk. Belangrijker is dat je leert uit de feedback van je klanten.
  4. Mensen voelen zich van nature uit aangetrokken tot het lezen van negatieve beoordelingen.
  5. Reviews hebben een korte houdbaarheidsdatum. Zorg ervoor dat je online reviews up-to-date zijn.

Is jouw bedrijf nog niet klaar voor online reviews?

Tip: werk met getuigenissen van klanten. Geen anonieme. Wel met duidelijke vermelding van naam en in een B2B-omgeving ook van welk bedrijf.

Verlies je doel niet uit het oog

Help klanten om op een goede en snelle manier aankoopbeslissingen te maken. Besteed voldoende aandacht aan wat er online gezegd wordt over jouw bedrijf. Reageer indien nodig. En doe er iets mee. Het is een hulpmiddel om je bedrijf te verbeteren.

Advies nodig over hoe je communicatiedoelstellingen te bereiken?

WIZZ helpt je graag op weg. Geef een seintje aan Gert en laat je inspireren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *