Ga naar inhoud

Wat zijn doelklanten?

Is mijn doelklant gelijk aan iedereen?

Wat zijn doelklanten?

Voor sommige bedrijven zijn doelklanten mensen die een voetbaldoel kopen. Maar voor de meeste bedrijven zijn doelklanten toch net iets anders.

Wil je ontdekken wie je doelklanten zijn, dan weet je best eerst héél duidelijk waarvoor je staat. Hoe scherper je dit formuleert, hoe liever jouw doelklant het heeft.

"You complete me!"

Een doelklant is de klant die begrijpt waarvoor jij staat. Hij kiest om de juiste reden voor jou of je bedrijf. Een klant die bij je organisatie past. Hij vat de keuzes die je elke dag maakt. Hij verstaat de compromissen die je sluit. Hij vindt belangrijk wat jij belangrijk vindt. Jullie waarden liggen perfect in lijn en kort gezegd... hij snapt jou.

Hoe vindt een doelklant jou?

Hoe weet een doelklant nu of hij bij jou past én jij bij hem? Door je communicatie natuurlijk. Toets jouw communicatie aan volgende 3 stellingen*:

  1. Is je communicatie helder? Want anders begrijpt de klant je boodschap niet.
  2. Is je communicatie onderscheidend? Want anders ziet hij het verschil met andere aanbieders niet.
  3. Is je communicatie consistent? Want anders gelooft de klant jou niet.

Blijkt dat jouw boodschap niet past bij de zienswijze van de klant, dan is hij jouw doelklant niet. En dat is niet erg. Hij past toch niet bij je organisatie. Hij verwacht andere, niet noodzakelijk foute (!), dingen van een gelijkaardig product of dienst. Zo'n klanten noemen we schijnklanten. Hij is de klant die om snelheid roept terwijl jij voor degelijkheid staat. Hij is de klant die het goedkoopste zoekt terwijl jij het hogere segment aanbiedt. Hij is de klant die traditie en ervaring zoekt bij de meest hippe en trendy start-up. Bedank vriendelijk op voorhand.

Hoe vind jij doelklanten?

Door je communicatie helder, onderscheidend en consistent te voeren. Helder door je keuzes. Onderscheidend t.o.v. je concurrenten. Consistent in de uitvoering.

Start vanaf vandaag met je zoektocht naar doeklanten. Ontwikkel enkel nog communicatie die hen aanspreekt en aantrekt. Als communicatiepartner formuleren we, samen met jou, je boodschap. Samen scheppen we een planmatig en gestructureerd kader voor jouw communicatie. Communicatie met een plan.

Scoor vanaf nu alleen nog doelklanten!

Om alle misverstanden te vermijden: met "klanten" doelen we zowel op mannen als vrouwen. Het geslacht van het woord "klant" is nu eenmaal mannelijk. Daarom spreek ik dus over hij of hem wanneer we het over een klant hebben. Een tip voor zo'n twijfelgevallen: "Gebruik www.woordenlijst.org als trouwe partner bij je eigen schrijfwerk."

 

Contacteer Gert Lathouwers voor jouw communicatieplan.

 

P.S.: Wist je trouwens dat je een communicatieplan 40% kan laten subsidiëren via de kmo-portefeuille?

 

* Wet 4.25, op pagina 184, van Honshitsu: de essentie van marketing, de marketing van de essentie.