Ga naar inhoud

ROMI

Return On Marketing Investment (ROMI)

infographic return on marketing investment

Wat is ROMI?

ROMI toont de verhouding tussen de investeringen in marketing en de extra winst die dankzij die investeringen wordt gemaakt. Anders gezegd, hoeveel extra winst maak ik voor elke euro die ik uitgeef aan marketing? Return kan bij ROMI vele vormen aannemen: meer tijd in je agenda voor andere zaken, meer leads, tevreden klanten of gewoon meer euro's omzet of winst. 

De formule voor het berekenen van ROMI is als volgt:

 

Praktisch voorbeeld: ROMI van een e-mailingcampagne.

Voor de berekening van je ROMI op je e-mailingcampagne heb je eerst wat basiscijfers nodig:

  1. Naar hoeveel ontvangers stuurde je de e-mail? > Bijvoorbeeld: 3 500
  2. Wat was de openratio in %? Het Belgische gemiddelde is 23,66%
  3. Wat was de doorklikratio in % t.o.v. de openratio? Het Belgische gemiddelde is 20,35%
  4. Welk percentage van klikkers converteerde*? Bijvoorbeeld 1 %
  5. Wat is de gemiddelde waarde van een conversie (of dus een klant) in lifetime-omzet? Bijvoorbeeld € 15 000
    1. Bij een conversiedoelstelling op verkoop vertaalt deze vraag zich naar: "Voor welk bedrag besteld men gemiddeld?".
    2. Bij een conversiedoelstelling op ingevulde contactformulieren vertaalt zich dat naar: "Wat is de waarde van een ingevuld contactformulier?"
  6. Aan welke gemiddelde brutomarge realiseer je je verkopen? Bijvoorbeeld 20%
  7. Wat is je investering voor de lancering van je e-mailing? Bijvoorbeeld € 1 500
    1. Jouw tijd, of dat van je teamleden, in €.
    2. Licentie van de e-mailtool.
    3. Verzendkosten van de e-mailtool.
    4. Investering in derde partijen die je hierbij helpen.

 

Als je bovenstaande cijfers hebt dan bereken je met onderstaande stappen je ROMI:

  • a) 1 x 2 = 828,10
  • b) a x 3 = 168,52
  • c) b x 4 = 1,69
  • d) c x 5 = € 25 350
  • e) d x 6 = € 5 070
  • ROMI = € 5 070 - € 1 500 / € 1 500 = 2,38 x = 238%

Conclusie: Voor elke euro die je investeert in je e-mailmarketingcampagne maak je een rendement van € 2,38.

 

Geen idee hoe je aan bovenstaande berekening of cijfers begint? 
Contacteer ons voor een inspirerende babbel.

 

* Een conversie kan vele vormen aannemen: een ingevuld contactformulier, een bezoek aan je website, een telefoontje, een bestelling, enz...
Het allerbelangrijkste is dat je op voorhand aan je e-malingcampagne bepaalt op welke conversie je gaat werken. Ten minste als het gaat over een commerciële e-mailing. Voor een informatieve nieuwsbrief kan de doelstelling weer heel anders liggen.