Ga naar inhoud

Copywriting

Wanneer je je communicatiestrategie en doelstellingen helder voor de geest hebt (Onze 1ste pijler). En je bedrijfsconcept staat strak op papier (Pijler 2). Met daarbij een huisstijl die uitstraalt waarvoor je staat (Pijler 3). Dán is het tijd om je verhaal scherp te krijgen. Copywriting als 4de pijler. Klaar en duidelijk. Niet mis te verstaan voor een buitenstaander. Onmiddellijk vat hij wat je bestaansreden is en waar je naartoe wil. Door je krachtige teksten voelt hij zich aangetrokken tot jouw verhaal en identificeert hij zich met jou. Hij is jouw doelklant.

Print vs. web

Copywriting voor een advertentie is niet gelijk aan copywriting voor een website. In het ene zijn synoniemen not done, in het andere een absolute must. Door onze verscheidenheid aan copywriters zorgen we voor de juiste tekst in elke context.

Publi vs. pers

Past een commerciële tekst in je plan of mik je eerder op redactionele bijdrage van een journalist. Ook dit heeft weer elk zijn specifieke aanpak. Lanceer je persbericht zo persoonlijk en neutraal mogelijk mét een nieuwswaarde. Een opendeurdag kan bij sommige media nog wel eens 'pakken', maar voor de meeste journalisten is dat een commerciële aangelegenheid. Bouw aan je database en je samenwerking met de juiste journalisten. Voor je publi zal je in de meeste gevallen euro's op tafel leggen. In ruil mag je je verhaal wel een pak commerciëler tinten. Maar trap niet in de wij-zijn-goed-bezig-valkuil. Een lezer heeft daar geen boodschap aan. Een lezer zijn zender staat steeds op WII FM! (What's In It For Me?)

Long copy vs. short copy

Heb je nood aan lange doorlopende tekst? Een verhaal. Of zoek je eerder een gevatte slogan? Beiden ook weer voer voor specialisten, maar toch weer een ander profiel. Het is niet omdat iemand een goed boek schrijft dat hij ook een sterke baseline bedenkt. Kies de juiste specialist bij de juiste taak.

Welk vragen zijn cruciaal voor jouw teksten?

  • Zoek je long copy? Website, brochure, advertentie, e-mailing, persbericht, brief, enz...
  • Of zoek je eerder short copy? Flyer, wenskaart, baseline, advertentie, webbanner, enz...
  • Over hoeveel tekst gaat het? Kan je dit inschatten in A4?
  • Lever jij basisinput of start de copywriter van een blanco 'vel'?
  • Heb je al ander materiaal? Brochures, PowerPoints, klantgetuigenissen, enz...
  • Is een interview met de copywriter een optie?
  • Ligt de structuur van je website of brohcure al vast? Zo ja, welke onderdelen zie jij hier dan in?
  • Heb je, maximaal, 5 kernwoorden per pagina bepaald? Komen deze kernwoorden regelmatig terug in de tekst op de betreffende pagina?
  • Wat is de stijl van jouw huis?
    • Spreek je je klanten aan met "u" of met "je"?
    • Houden je klanten van verhalende teksten (beleving) of verwachten ze je info kort en krachtig (zakelijk informatief)?
  • Welke type teksten boeien jou? Kan je inspiratiebronnen aanleveren? (Bv.: andere websites, brochures van collega's, enz...)
  • Voor wie schrijf je?
    • Voor een doorverkoper/groothandel, meestal een ander bedrijf. Dan spreken we over B2B-copy.
    • Of worden je teksten gelezen door jouw eindklant. B2C-copy dus. Opgelet: Een eindklant kan ook een bedrijf zijn!
  • Waarom moet jouw doelpubliek, (herhaaldelijk) je website bezoeken of überhaupt geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt?

Het is dus niet omdat je met Word kan werken dat je sterke teksten kan schrijven. Een wervende en wervelende tekst is schrijven, schrappen en herwerken. Hard labeur dus.

Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek