Ga naar inhoud

Zelf copywriten, een makkie

Zelf copywriten, een makkie

Je titel is 5 keer belangrijker dan de rest

Want 5 keer meer mensen gaan je titel lezen dan de rest van je artikel. Die kan dus maar beter knallen. Zoek bijvoorbeeld naar de boodschap van je tekst, naar de sterkste zin en vorm die om tot titel. Hou ook de 4U’s van Michael Masterson in het achterhoofd: ‘useful, urgent, unique, ultra-specific’ ofwel ‘nuttig, dringend, uniek en superspecifiek’. Zo krijg en hou je de aandacht van je lezers.

Keep It Simple, Stupid

Lees je tekst eens even opnieuw. Helemaal duidelijk, niet? Voor jou natuurlijk wel. Maar ook voor een grootmoeder van 80 of je buurman die geen flauw idee heeft wat je verkoopt? Schrijf op een beleefde manier voor de domste idioot. Zo kan iedereen volgen en toon je subtiel je expertise.

Wees direct

Aandacht trekken en vasthouden doe je ook door concreet en bondig te schrijven. Vermijd wazige cijfers, nietszeggende adjectieven en voorwaardelijke zinnen.

“Met meer dan 75 jaar ervaring leveren we ons prachtig drukwerk aan tientallen bedrijven, die genieten van onze supersnelle service. Als je zelf ook wilt kunnen vertrouwen op het snelste drukwerk, mag je ons gerust contacteren voor meer informatie.”

Tientallen bedrijven, supersnelle service, als dan, wilt kunnen, je mag ons contacteren… Dat kan beter. Zo bijvoorbeeld:

“We verzorgen wekelijks het drukwerk van meer dan 50 bedrijven. Contacteer ons voor meer info over onze levering binnen de 24 uur.”

Gebruik geen uitroeptekens!

OF NOG ERGER: ZINNEN DIE IN HOOFDLETTERS STAAN! Dat zijn gewoon luie manieren om aandacht te trekken. Bovendien komt het heel schreeuwerig over. Dingen benadrukken kan wel door ze (in beperkte mate) in het vet te zetten. Toon vooral dat je overtuigd bent van het voordeel van je product of dienst voor je klant. Dan heb je helemaal geen uitroeptekens of hoofdletters nodig.

Steek wat attitude in je tekst

Waarom kiezen klanten voor jou? Omdat je iets hebt wat de rest niet heeft. De laagste prijs, een uniek product, de mooiste glimlach, maakt niet uit. Wees dus niet bang om je teksten te personaliseren. Zorg dat ze op maat geschreven zijn, zowel van je eigen huisstijl als van je doelklanten.

Toch niet helemaal overtuigd van je copywriterskills?

Geef ons gerust een seintje. Wij gieten jouw communicatie in een plan.


Reactie toevoegen

Velden met een * zijn verplicht.