Ga naar inhoud

Influencer marketing, hoe doe je dat?

Influencer marketing, hoe doe je dat?

Wanneer we spreken over influencer marketing, gaan we gebruik maken van een ‘social influencer’. Een persoon die actief is op de sociale media en via zijn of haar kanalen je bericht gaat overbrengen aan de volgers.

Waarom?

Er zijn vier grote redenen waarom jij aan dit soort marketing moet doen:
Allereerst vergroot dit de naamsbekendheid en populariteit van je merk of product op een snellere manier dan andere marketingacties.
Ten tweede kan je jouw merk koppelen aan een bepaald type persoon dat linkt met je merk en zo kan je ook een product experience uitbouwen.
Ten derde komt jouw product of merk op een creatieve manier op de markt.
Tot slot is de invloed dat een social influencer uitoefent veel groter. De volgers van deze personen kijken naar hen op en nemen heel snel dingen van hen over. Het zijn trendzetters.

Wie kies ik dan?

Het is zeer belangrijk om de juiste persoon te kiezen. Je wil je merk en je campagne niet zomaar aan iedereen koppelen. Bovendien is er een zéér ruim aanbod. Denk maar aan de talloze YouTubers die dagelijks filmpjes posten op YouTube en dan hebben we het nog niet over Facebook- of Instagram-influencers.

Je kan zelf op zoek gaan naar de juiste influencer óf je legt die vraag bij je communicatiepartner. Het allerbelangrijkste is dat er een klik is tussen je bedrijf en de influencer. De persoon die je kiest moet passen binnen je bedrijfsprofiel, de waarden en normen delen en hij of zij moet de juiste doelgroep kunnen bereiken.


Kijk niet naar cijfers!

Een tip die we je graag meegeven: Baseer je keuze niet op het aantal volgers dat je influencer heeft. Hier ben je uiteindelijk niets mee als dit niet de juiste doelgroep is of als de influencer totaal geen band heeft met zijn volgers. Want het is natuurlijk wel de bedoeling dat de volgers het bericht te zien krijgen en leuk vinden.

Kijk dus naar de kenmerken van de influencer.

Geef vrijheid!

Best geef je een influencer vrijheid in wat ze posten en hoe ze dat juist doen. Je bezorgt hen materiaal én een richtlijn over wat jij wil, maar leg hen niet strikt een script op, want dan kan het zijn dat het uiteindelijke bericht compleet niet past bij het profiel van de influencer en zijn volgers. De influencer is de expert voor zijn doelgroep en hij of zij weet wel wat de volgers willen zien. En net die kennis van zijn of haar volgers leidt tot jouw succes.

Is influencer marketing al een onderdeel van jouw communicatieplan? Zo ja, dan horen we graag jouw ervaringen. Want niemand kent álle influencers. Zo niet, geef dan gerust een seintje om te starten aan jouw plan.


Reactie toevoegen

Velden met een * zijn verplicht.