Ga naar inhoud

Mijn ervaring bij WIZZ

Mijn ervaring bij WIZZ

Het begint bij het einde

Dat was het dan… Mijn opleiding DTP/prepress bij het Grafisch Competentiecentrum van VDAB loopt ten einde. Dat einde is meteen ook een nieuw begin: op zoek naar werk. Om de overgang vlot te laten verlopen, mag ik eerst nog een stage doen! Dat is een prima concept, maar je moet dan wél een stageplek vinden. Niet eenvoudig rond de feestdagen.

Laat mij van onderwerp veranderen

Na heel wat vruchteloze pogingen, verander ik het onderwerp van mijn e-mail. Het eerder droge 'eindstage opleiding prepress' maakt plaats voor 'een gratis werknemer in ruil voor wat koffie'. Tegelijk vergroot ik mijn zoekgebied. Met resultaat: eindelijk krijg ik enkele positieve antwoorden! Ik grijp de kans die WIZZ mij aanbiedt. Omdat ik wil proeven van de verschillende aspecten van communicatie, vraag ik of het mogelijk is een breed takenpakket te voorzien.

De grote 'waarom'-vraag

Na een hartelijke ontvangst door Bart, die mij wegwijs maakt, de koffiemachine wijst en zich vol ijver door mijn stagedossier worstelt, krijg ik meteen les. Gert, de andere zaakvoerder, neemt uitgebreid de tijd om de visie van WIZZ over te brengen. Er volgt uitleg over het WIZZ-communicatieplan: de kapstok voor een geslaagde communicatie. Hij benadrukt ook dat zij niet gewoon voor hun klanten werken, maar mét hun klanten; dat ze partners worden. Voor één van mijn eerste opdrachten krijg ik ook een minicursus marketing over de 'Golden Circle' van Simon Sinek. Die bedacht dat 'waarom' de centrale vraag moet zijn in de hedendaagse belevingseconomie. In alle documentatie die ik mag doornemen om het bedrijf beter te leren kennen, schemert die 'waarom'-vraag door. De medewerkers hebben zelfs een muismatje met daarop in grote letters 'WAAROM'.

Met vallen en opstaan

Wie zaait die oogst, en dus krijg ik erg gevarieerde taken op mijn planning. Dat gaat van het voorbereiden van een stukje tekst voor een advertentie, over het opmaken van folders, advertenties en een heus workflowschema tot het voorbereiden van het eerste WIZZ-magazine. Ergens daartussenin mag ik nog blogberichten schrijven, beelden zoeken, met Photoshop aan de slag gaan, en ga zo maar door.

Na elke opdracht begrijp ik nog beter waarom de zaakvoerders pleiten voor langere stages. Het is niet evident om van het eerste ogenblik de stijl van het bureau te vatten. Ik mag dan ook verschillende keren terug naar af: 'te vol', 'te complex'… Af en toe voel ik mij lichtjes gefrustreerd dat de ervaren graficus 'eenvoud' met sprekend gemak 'mooi' maakt. Gelukkig houd ik er wel het gevoel aan over dat ik telkens iets bijleer. Dat motiveert. Er is een mooi evenwicht tussen coaching en 'mijn eigen gang mogen gaan'. Als stagiair kan ik zonder vieze blikken beginnersfouten maken of te veel tijd in iets te steken, maar er wordt wel gewezen op mijn werkpunten. Bij opmaakvoorstellen die niet weerhouden worden krijg ik waardevolle feedback. Bedankt Jo, voor de wijze lessen en uw geduld! Dat laatste is wel nodig, want alles wat ik doe gaat trager dan dat ik mij inbeeld. Maar er is hoop: ik heb op voorhand de tip meegekregen dat het productieritme stijgt door dit werk veel te doen.

Respect voor concept en visie

Na drie weken stage krijg ik eindelijk een beetje zicht op stijl, voorkeuren en manier van werken. Daarbij groeit mijn respect voor WIZZ communicatiepartners nog elke dag een beetje. Ze hebben hier duidelijk een visie, en nog belangrijker: ze handelen daar ook naar. Aan de hand van een nauwkeurig uitgestippeld communicatieplan wordt er zorg gedragen voor elke klant. Je voelt die betrokkenheid in elk telefoongesprek en zowat elke vergadering. Ze combineren de visie van hun klant met de ervaring en know-how van WIZZ, en de bekwaamheid van hun personeel. Dat doen ze hier met de professionaliteit van een groot bureau, maar met de flexibiliteit en persoonlijke betrokkenheid van een klein team. Ze proberen dat partnerschap echt waar te maken. Ze juichen mee als een campagne succes heeft en zoeken naar mogelijke oorzaken als er eens iets tegenslaat. Hier vind je geen privéjets, zilveren tegels of gouden deurknoppen. Het communicatiebudget van hun 'partners' wordt beheerd alsof het een eigen investering betreft.

Mijn beleving

Ik zal er geen doekjes om winden. Ik kus mijn beide handen dat ik deze leerrijke stageplek vond. Technisch was ik voldoende gewapend door mijn opleiding, maar de stage is onmisbaar als brug naar een productieomgeving. Omdat ik zoveel verschillende dingen mocht doen, zijn die vier weken voorbijgevlogen. Door alle kansen die ik kreeg, de menselijke benadering, de begeleiding en wijze raad, het bedrijfsconcept en een visie waarin ik mij helemaal kan vinden, kan ik niet anders dan deze stage als 'fantastisch' bestempelen, en bijgevolg ook 'te kort'. Genoeg om van de verschillende aspecten te proeven, maar te kort om verder te specialiseren. Misschien vind ik gewoon te veel dingen leuk om te doen...

Ervaar het zelf

Benieuwd naar wat jij hier kan bijleren? Aarzel dan niet om Bart Gybels te contacteren en maak kans op een leerrijke stageplek!

Psst, WIZZ is trouwens een erkend stagebedrijf!


Reacties

Han zei op
Gaaf, altijd fijn om een goede leerplek te hebben. een waar je gewaardeerd wordt en waar je niet enkel koffie hoeft te halen. Was elke stageplek maar zo!!

Reactie toevoegen

Velden met een * zijn verplicht.