Ga naar inhoud

Wat is een communicatieplan?

Wat is een communicatieplan?

Het succes van je bedrijf of organisatie begint met een goed plan. Naamsbekendheid creëren, meer bezoekers in je winkel, je prospects sneller ombuigen naar leads,... Wat je communicatiedoelstelling ook is, handel niet halsoverkop: raprap een website opzetten of een e-mailing lanceren, gewoon omdat iedereen dat doet.

Oké, een vluggertje kan soms legitiem zijn. Maar om je merk sterk te maken, resultaat aan je doelstelling te koppelen, giet je best je communicatie-acties in een plan. Eentje op langere termijn.  

Kan je je niet bedwingen om je communicatieplan op te maken? Maak een afspraak met je communicatiepartner Gert. Hij helpt je op weg.

De 8 ingrediënten van een communicatieplan

Een communicatieplan bevat 8 essentiële elementen:

  • analyse: Waar staat je bedrijf vandaag in de markt? Hoe communiceer je vandaag? Wat is je communicatiepubliek? Wie zijn je concurrenten? Wat claimen zij? Wat claim jij? 
  • strategie: Wat zijn je doelstellingen? Wat wil je heel concreet bereiken op het einde van je plan? Wie is je identificatiecluster? Wat is je budget? 
  • S.M.A.R.T.: Wanneer is de uitrol van je communicatieplan geslaagd? Maak je doelstellingen vooraf specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch, tijdsgebonden. Durf er concrete cijfers op te plakken. 
  • kanalen: online, offline communicatie.
  • dragers: Welke specifieke dragers zijn zinvol om je boodschap tot bij je identificatiecluster te brengen? Welk specifiek magazine, een e-mailing op welke database? Tv-spot op welke zender? Google AdWords,...
  • budget: Welk verantwoord en realistisch budget trek je uit? 
  • timing: Wanneer doe je wat? En past dit binnen je vooropgesteld budget?
  • evaluatie: Maak tussentijdse evalauties. Stuur tijdig bij waar nodig. 

Jouw voordelen van een communicatieplan

Get things clear

Je verplicht jezelf om voldoende stil te staan bij wat je wil bereiken met je bedrijf of organisatie. Bij hoe je bedrijf zich beweegt en profileert op de markt. 

Houvast

Je communicatieplan is je framework, je houvast. Een overzichtelijke opsomming van concrete acties. Vertaal je plan naar een tijdsstructuur: wat doe je wanneer? Of beter nog: wie doet wat wanneer hoe en waarom?

Budgetbewaker

In je communicatieplan staat tegenover elke communicatie-actie een budget. Door al je acties in 1 visueel plan te gieten, waak je voortdurend over je communicatiebudget. Dit plan zorgt ervoor dat je het vooraf vastgelegde budget niet overschrijdt. Dat je geen onverwachte kosten hebt. Maar wel op elk moment een tussenstand.

Draagvlak

Met een communicatieplan dat weldoordacht en S.M.A.R.T. is opgebouwd, creëer je een draagvlak bij je collega's die het plan mee ondersteunen. Noem het je communicatiebijbel.

Bijsturen mag. Nee, móet.

Merk je na een bepaalde actie dat die onvoldoende resultaat heeft? Evalueer en stuur bij. 

Je extra voordelen van een WIZZ-communicatieplan 

Communicatie die jij écht nodig hebt

Heeft jouw concurrent een knappe website en wil jij dat ook? Laat je niet verleiden door wat de concurrentie doet. Samen gaan we na wat jij écht nodig hebt, welke communicatie-acties en -kanalen jou helpen om je doelstellingen te bereiken. En welk verantwoord budget je ervoor uittrekt. 

360° communicatie

Print, online, brand, video, radio, tv. In een communicatieplan van WIZZ Communicatiepartners vind je communicatie-acties die het hele communicatiespectrum bestrijken. Lees meer over wat we doen

1 aanspreekpunt voor al je communicatie

WIZZ Communicatiepartners helpt je niet alleen om je communicatieplan op te stellen, je strategie uit te tekenen. Je profijt is groter: we zorgen ook voor het bedenken van concepten voor je communicatie-acties. En zelfs voor de concrete uitrol ervan: design, programmatie, copywriting.

Klopt, 1 aanspreekpunt voor je hele plan. De evaluatie heb je er sowieso bij.

Kwaliteitscontrole

Juist omdat we zicht hebben op het volledige plaatje van je communicatie, bewaken we continu of je acties de kwaliteit hebben die we samen vooropstellen.

Kortom

Jouw succes begint met een goed communicatieplan. Advies nodig over je communicatieplan? Contacteer Gert. Wedden dat je bij hem de inspiratie vindt die je zoekt.

Tweet, post of deel dit artikel op sociale media met hashtag #elksuccesbegintmeteengoedplan en wij sturen je de enige echte WIZZ-lanyard op.


Reactie toevoegen

Velden met een * zijn verplicht.